Mobile Version Hide

Wydaje się, że przeglądasz tę stronę w oparciu o przeglądarkę Internet Explorer 6. Przeglądarka ta jest już przestarzała.
Dla bardziej bezpiecznego i niezawodnego przeszukiwania zalecamy, wykonanie upgrade'u przeglądarki do jednej z wymienionych wersji:

Firefox / Safari / Opera / Chrome / Internet Explorer 8+

Natura i Dzika przyroda

Obiektywy z nowej serii F1.2 PRO zostały zaprojektowane z myślą o fotografii portretowej i reportażowej. Szczególnym uznaniem wśród miłośników fotografii portretowej cieszy się obiektyw M. Zuiko Digital ED 45mm F1.2 PRO. Użytkownicy cenią go między innymi za doskonały kąt widzenia, bardzo jasną przysłonę 1.2 oraz wyjątkowo miękki efekt bokeh. Fotografom podobają się ponadto efektowne przejścia między ostrymi a nieostrymi obszarami oraz piękny efekt rozmycia tła. Pomyślałem, że ten obiektyw może sprawdzić się też w fotografii przyrodniczej, szczególnie wiosną, gdy wszystko rozkwita. Ta pora roku zdawała się być idealną okazją do poeksperymentowania zarówno z obiektywem, jak i z gatunkiem fotografii. Jeden z moich zaprzyjaźnionych fotografów, który korzysta z aparatu firmy Nikon, używa w takich sytuacjach obiektywu Walimex Pro 135mm F2.0, ponieważ pozwala on osiągnąć miękki efekt bokeh, nadając zdjęciom wyjątkowy charakter.

Wybraliśmy się więc kilka razy w plener, aby porównać nasze zdjęcia i osiągnięte efekty.
W przypadku obiektywów Mikro Cztery Trzecie należy pamiętać, że do uzyskania tego samego kąta widzenia konieczne jest zastosowanie krótszej ogniskowej, co przekłada się z kolei na szerszy obszar głębi ostrości.
Można powiedzieć, że obiektyw M.Zuiko Digital ED 45mm F1.2 PRO zapewnia podobny kąt widzenia co obiektywy małoformatowe 90mm, a co za tym idzie – umożliwia osiągnięcie takiej głębi ostrości, jaką można uzyskać, stosując obiektywy 45mm. Przekłada się to na różnicę około 2 stopni przysłony, co czyni ten model podobnym do obiektywu Walimex.
Gładki pierwszy plan i delikatne tło wyglądają pięknie, a stopień wydobycia szczegółów w większości sytuacji jest odpowiedni do fotografowania roślin.
Minimalna odległość ogniskowania (wynosząca zaledwie 0,5 metra) daje szereg interesujących możliwości. Warto przy okazji zauważyć, że zmniejszenie odległości ogniskowania o 33% pozwala zniwelować różnicę 2 stopni głębi ostrości w porównaniu z formatem 35mm. W modelach firmy Olympus jest to ogromna zaleta. Przykładowo, najmniejsza odległość ogniskowania obiektywu Sigma 85mm F1.4 wynosi 85 cm, natomiast wspomniany wcześniej model Walimex umożliwia fotografowanie z odległości 80 cm. To więcej niż wspomniana wcześniej różnica 33%, co sprawia, że oba obiektywy zapewniają porównywalny stopień wydobycia szczegółów.

Oczywiście nie da się uzyskać całkowicie identycznych obrazów, ale błędne są też nieustannie wygłaszane opinie, że aparaty Mikro Cztery Trzecie nie są w stanie uchwycić obrazów o takiej głębi ostrości, jaką udaje się uzyskać za pomocą obiektywów 35mm. Wymagają po prostu nieco innego kreatywnego podejścia oraz użycia odpowiednich obiektywów.
ED 45mm F1.2 PRO waży jedynie 410 g. W połączeniu z kompaktowym OM-D E-M1 Mark II, wyposażonym w odchylany ekran LCD, daje ogromną mobilność i niesamowitą swobodę fotografowania.
Obiektyw zapewnia doskonałą ostrość obrazu i, jak wszystkie obiektywy M.Zuiko z serii PRO, świetnie odwzorowuje kolory.
Problem, z którym zawsze walczyłem, szczególnie w przypadku wyjątkowo jasnych obiektywów, to zjawisko aberracji chromatycznej podłużnej (fioletowo-zielone smugi pojawiające się przed i za płaszczyzną ogniskową). Była ona widoczna na zdjęciach robionych z użyciem obiektywów 35mm wszystkich marek, z jakimi dane było mi pracować – nawet tych przeznaczonych do profesjonalnych zastosowań. Jak wiadomo, tego problemu nie da się naprawić za pomocą oprogramowania do obróbki graficznej. ED 45mm F1.2 PRO dzięki zaawansowanemu układowi optycznemu radzi sobie z aberracją chromatyczną podłużną znacznie lepiej niż obiektywy 35mm.

Obiektyw sprawdza się w różnych warunkach pogodowych podczas fotografowania w lasach, na łąkach i na polach – to zasługa konstrukcji odpornej na kurz oraz zachlapania. Można położyć go na pokrytej rosą trawie i nie martwić się, że spowoduje to jakiekolwiek uszkodzenia.
M.Zuiko ED 45mm F1.2 PRO zabieram teraz w każdą podróż. To sprzęt, który doskonale sprawdza się w wielu sytuacjach, tworzę nim niezwykle delikatne, baśniowe ujęcia.

Autor & Fotograf: Andreas Geh

Wszystkie zdjęcia wykonano: