Mobile Version Hide

Wydaje się, że przeglądasz tę stronę w oparciu o przeglądarkę Internet Explorer 6. Przeglądarka ta jest już przestarzała.
Dla bardziej bezpiecznego i niezawodnego przeszukiwania zalecamy, wykonanie upgrade'u przeglądarki do jednej z wymienionych wersji:

Firefox / Safari / Opera / Chrome / Internet Explorer 8+

  • Polska

    Strony poszczególnych krajów

Miasto i Podróże

Podróżuję od zawsze. Pierwszy rok swojego życia spędziłem zagranicą, w Wybrzeżu Kości Słoniowej, w Afryce. Od tamtej pory fascynują mnie inne kraje i kultury. Gdy przygotowuję się do wyprawy fotograficznej, zawsze poświęcam kilka dni na to, aby poznać lokalną kulturę, kraj i mieszkających tu ludzi. Ogromne wrażenie wywarła na mnie Japonia. Natomiast podczas realizacji projektu Korona Wulkanów Ziemi doceniłem kulturę Iranu i Papui-Nowej Gwinei.

Wcześniej radziłem Wam, jak budować narrację fotograficzną i jak robić zdjęcia krajobrazowe. Tym razem chciałbym dać Wam kilka wskazówek dotyczących fotografii podróżniczej.

Sprzęt

W fotografii podróżniczej najważniejszy jest odpowiedni sprzęt. Najgorszy aparat to taki, z którego nawet nie masz ochoty korzystać. Jakie znaczenie ma najlepsza technologia, jeśli dany aparat po prostu Ci nie odpowiada? Dlatego nie spiesz się przy wyborze sprzętu. Jeśli to możliwe, wypróbuj kilka modeli. Podejmując decyzję, nie kieruj się wyłącznie parametrami technicznymi – weź pod uwagę także swoją intuicję, odczucia i komfort obsługi.

Na przykład ja wolę pracować z niewielkim i raczej skromnym aparatem, zwłaszcza gdy wybieram się w podróż. Taki sprzęt łatwo ze sobą nosić, zawsze mam go pod ręką, a ponadto nie wyglądam jak „fotograf na łowach”.

Mimo że w podróży korzystam zwykle z aparatu OM-D E-M1 Mark II, miło wspominam też pracę z aparatem OM-D E-M5 Mark II.

Podejdź bliżej

Zawsze warto być w samym centrum wydarzeń. Słynny reporter wojenny Robert Capa powiedział kiedyś: „Jeśli twoje zdjęcia nie są dostatecznie dobre, to znaczy, że nie podchodzisz wystarczająco blisko”. Dlatego nie jestem zwolennikiem teleobiektywów – zwykle zachęcają nas do pozostania w strefie komfortu. Lepiej jak najbardziej zbliżyć się do fotografowanego obiektu. Podczas festiwalu w dżungli Papui-Nowej Gwinei robiłem zdjęcia z poziomu stóp roztańczonych ludzi. Dzięki ruchomemu wyświetlaczowi mogłem swobodnie fotografować otoczenie.

Portrety / Ludzie

To ludzie, wydarzenia i odmienne kultury są istotą podróżowania. Nie trzeba przypominać, że osoby, które chcielibyśmy sfotografować, należy traktować z szacunkiem. Zgoda na wykonanie zdjęcia jest niezwykle ważna (nie tylko ze względu na RODO), choćby miała być wyrażona za pomocą prostego gestu. Dlatego jeszcze przed podróżą staram się dowiedzieć, jaki stosunek do robienia zdjęć mają mieszkańcy danego kraju. Zawsze też uczę się kilku podstawowych słów w ich języku. Oprócz robienia typowych portretów (takich jak portret mężczyzny z plemienia Huli w Papui-Nowej Gwinei) bardzo lubię fotografować ludzi w ich naturalnym środowisku podczas wykonywania codziennych czynności.

Typowe i nietypowe obiekty na zdjęciach

Uwielbiam tematy, które często pojawiają się na zdjęciach, a zarazem wymykają się stereotypom – takie obrazy oddają pełne spektrum danego miejsca. Zawsze przeglądam przewodniki turystyczne i wypytuję o charakterystyczne punkty w okolicy. Dzięki temu fotografując już na miejscu, mam w głowie konkretną wizję. Fotografia przedstawiająca mieszkańca Papui-Nowej Gwinei rozmawiającego przez telefon komórkowy ukazuje ewolucję, jaką przeszła ta fascynująca kultura – to droga od tradycji do współczesności uchwycona na jednym zdjęciu.

Obraz wyraża więcej niż tysiąc słów

Zawsze poszukuję obiektów, które mogą opowiedzieć historię bez użycia słów. Wraz ze zdobywanym doświadczeniem nauczyłem się wyszukiwać i fotografować takie motywy i detale. Aby to osiągnąć, należy fotografować różne obiekty.

Ranne ptaszki i nocne marki

Ten aspekt często sprawia mi problemy. Jestem typem nocnego marka, dlatego wstawanie wczesnym rankiem, by uchwycić pierwsze promienie wschodzącego słońca, kosztuje mnie wiele wysiłku. Oświetlenie nie jest jedyną zaletą fotografowania podczas wczesnych godzin porannych. W wielu miejscach zatłoczonych w ciągu dnia, np. w japońskiej świątyni Fushimi Inari Taisha w Kioto, wcześnie rano praktycznie nie ma żywej duszy. Wolę fotografować w ciepłym wieczornym świetle lub nocą. Jak widać na zdjęciu przedstawiającym pałac i jego odbicie w tafli wody wokół fontanny w Isfahanie (Iran), robienie zdjęć o takiej porze ma takie same zalety.

Kreatywność / Ostrość / Rozmycie

Ważne, aby przed podróżą poznać podstawowe zasady fotografii oraz swój aparat i opanować go do perfekcji. Dzięki temu zyskasz własny styl, a Twoje prace będą odznaczać się kreatywnością. Eksperymentowanie z ostrością i efektem rozmycia może być interesującym środkiem artystycznego wyrazu.

Conclusion

Odpowiedni sprzęt, dobra znajomość narzędzi fotograficznych, solidne przygotowanie, a także szacunek, kreatywność i ciekawość – oto przepis na uchwycenie wyjątkowych momentów każdej wyprawy.

Autor & Fotograf: Adrian Rohnfelder

Wszystkie zdjęcia wykonano: